L'olor dels crisantems
Camil·la
és una dona perduda. Es va perdre en el moment en què es va deixar
arrossegar pels interessos de dos hòmens, el seu pare i el seu futur
marit. Aquesta dona de casa bona —la mare «senyora de» i el pare metge—
havia d'estudiar una mica per fer alguna cosa, per això es va fer
mestreta, havia d'aprendre a fer ganxet i altres destreses, allò sí que
era important… El quadre és ben conegut.
L'olor dels crisantems parla de la frustració d'una dona que
no sap què fer de la seua vida; sap exactament el que no li agrada de la
seua quotidianitat, però no troba la força d'encarar-s'hi, per això va
destrossant-se el cos a poquet a poquet, amb l'alcohol. La protagonista
té una posició social i diners, té un marit, metge, que no la coneix en
absolut ni es preocupa el més mínim pel que puga pensar, té un fill
criat per una dida, té un pare egoista i una mare transparent, i té una
amiga superficial. Camil·la no té res.
Només li queden les novel·les per a oblidar el món miserable i
artificial que l'envolta, i l'alcohol, cada vegada més present, més
necessari. Li agraden les històries i les busca en una llibreria de la
ciutat que pertany a Abel, un home que forma part del seu paisatge. Ell
és diferent, sensible, atent, respectuós, gris, difuminat, potser massa
absorbit per l'escenari, com una figura de paper que s'apega en un mur,
però d'açò, la Camil·la, s'adona més tard. I les flors… ens acosten als
sublims perfums rodoredians. Els crisantems que ella, Camil·la, compra
regularment i posa en un gerro perquè tenen una olor especial quan són
frescs i llisos, però també quan s'estan marcint a dintre del gerro, com
la seua vida, com el seu esperit. Aquesta novel·la m'ha sorprès
favorablement. Sorprès perquè no havia llegit res, fins ara, de
l'autora, Lliris Picó, i he descobert una ploma madura, ferma, que
mestreja la llengua. L'autora crea un personatge femení amb tota la seua
extensió i nosaltres, lectors, entrem en l'univers d'aquesta dona que
lluita per donar un sentit al desastre de la vida que té, i la compadim,
la detestem o l'acaronem amb el pensament. Camil·la és com una nina de
porcellana en una cova de gegants. La fragilitat d'una dona sensible
que, tot i posseir-ho tot a nivell material i social, no ho pot valorar
perquè justament en coneix l'altra cara, la que no es veu, la que està
plena de misèries, de desamors, de carències, perquè tot es basa en la
superficialitat, i si això falla no hi ha res, només esquenes girades.
L'única possibilitat de desempallegar-se de la mediocritat és tornar a
començar.
(Maria Sirera. Lletres Valencianes, tardor 2004)
Us recordem que assistirà l'autora a la pròxima sessió del club de lectura.